سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چشمانداز آینده صنعت HVAC با حضور زنان

مدت‌هاست که خانم‌ها درگیر مشاغل مرسومی نظیر پرستاری، معلمی و مربی مهد و مشابه آنها هستند. اما امروز شرایط بسیار متفاوت شده است و بسیاری از آن‌ها در جستجوی مشاغلی هستند که شاید بیشتر جنبه مردانه داشته باشند. رسته‌های شغلی موجود در صنعت HVAC از جمله آن مشاغلی است که مدتی است خانم‌ها تمایل به حضور در آنها پیدا کرده‌اند.

به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بسیاری از خانم‌ها هستند که در شرکت‌های پیمانکاری حوزه HVAC مسئولیت‌هایی همچون مدیرعاملی و مدیریت سایر بخش‌ها را عهده‌دار هستند. حتی بسیاری از آن‌ها خود را در دفتر کار یا دپارتمان‌های بازاریابی محدود نمی‌کنند و در بخش‌هایی همچون نصب و تعمیر تجهیزات هم نقش‌آفرینی می‌کنند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که زنان چطور به این حرفه وارد می‌شوند؟ همانطور که می‌دانید متخصصان صنعت HVAC به‌طور کلی با نصب و نگهداری تجهیزات گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع و تبرید سر و کار دارند. آموزش برای دریافت مدرک و حضور در دوره کارآموزی امری ضروری است. کالج‌ها و آکادمی‌های آموزشی و همچنین شرکت‌های پیمانکاری حوزه HVAC از جمله گزینه‌هایی هستند که زنان می‌توانند با حضور در آنجا و بهره‌مندی از آن‌ها، آموزش‌های لازم را دریافت کنند و وارد این حرفه شوند. تقریبا شش ماه تا یک سال طول می‌کشد تا  خانم‌ها دوره مقدماتی برای ورود به صنعت HVAC را تکمیل کرده و آمادگی لازم برای آزمون را پیدا کنند.

چشم‌انداز آینده صنعت HVAC با حضور زنان

شرکت‌های ساخت و ساز یا کسب و کارهای مبتنی بر HVAC خانم‌های شاغل در این صنعت را به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت استخدام می‌کنند. برخی از خانم‌ها در صنعت HVAC مدیر عامل، مدیر بخش و یا مدیر شرکت می‌شوند. بسیاری از آن‌ها حتی شرکت‌های خود را تاسیس می‌کنند تا نیاز مشتریان منطقه‌ای خود را برطرف کنند.

حقوق بیشتر تکنسین‌های خانم حوزه HVAC سالانه حدود 45 هزار و 110 دلار به علاوه مزایای دیگر است. بسیاری از خانم‌ها حتی حقوقی بالاتر از مردان در این عرصه را نیز دریافت می‌کنند.

مهارت‌های موردنیاز برای حضور در صنعت HVAC

یادگیری مهارت‌های خاص یکی از ضرورت‌هایی است که تکنسین‌های HVAC باید آن را فرا گیرند، چرا که این مهارت‌ها به موفقیت خانم‌ها کمک خواهند کرد. با توجه به اینکه فرصت‌های شغلی زیادی در این عرصه وجود دارد، اما خانم‌ها باید بدانند که کارفرمایان چه مشاغلی را مدنظر دارند و به تعبیری باید بدانند که بازار کدام مشاغل در این صنعت داغ است.

  1.  

    آگاهی از شغل. آگاهی از سیستم‌های HVAC ضروری است. آگاهی از نصب، نگهداری، قوانین، ابزارها و فرایندهای ایمنی از بایدهای این حرفه محسوب می‌شود. توانایی خواندن طرح‌ها و نقشه‌ها، مهارت‌های مهمی برای نصب سیستم‌های جدید به شمار می‌روند. رعایت استانداردهای ایمنی و در نظر گرفتن قوانین و مقررات دولتی نیز بسیار مهم هستند.

     

  2.  

    ارتباط خوب با مشتری. تکنسین‌های این حوزه معمولاً با مشتریانی سر و کار دارند که اطلاعات کمی از مشکلات فنی دارند. آن‌ها باید توانایی توضیح دادن فرایندهای پیچیده را به قابل درک‌ترین شیوه به مشتریان داشته باشند. علاوه بر اینها، برقراری توافق خوب با مشتریان برای خود کسب و کار نیز حیاتی است. شخصیت خوب، همان خصیصه‌ای است که شرکت‌های متخصص در این صنعت در استخدام کارمندان به دنبال آن هستند.

     

  3.  

    عیب‌یابی. کارفرمایان حوزه HVAC به تکنسین‌هایی نیاز دارند که توانایی عیب‌یابی سیستم‌ها را داشته باشند. این تکنسین‌ها باید توانایی تشخیص و حل مشکل را داشته باشند. در واقع، شرکت‌ها به متخصصانی ارزش می‌دهند که مشکلات را سریع و صحیح برطرف کنند.

     

  4.  

    تمایل به یادگیری تکنولوژی و مهارت‌های جدید HVAC. HVAC صنعتی است که همواره در حال تغییر است و به طور مستمر تغییرات جدیدی را معرفی می‌کند. این کار تکنسین‌ها را به چالش دعوت می‌کند تا همیشه به روز باشند و از آخرین تغییرات مطلع باشند. به عنوان مثال، افزایش تکنولوژی سبز برای بالا بردن بهره‌وری رویکرد جدیدی است که از سوی بسیاری از دولت‌ها اعلام شده است. تکنسین‌های این صنعت باید به طور مستمر و سریع خود را با این استانداردها و فرایندهای جدید تطبیق دهند.پچشم‌انداز آینده صنعت HVAC با حضور زنان

     

گزینه‌های شغلی برای خانم‌های شاغل در صنعت HVAC

  •  

    تکنسین HVAC

     

تکنسین‌های HVAC با سیستم‌های گرمایشی، تهویه، تهویه مطبوع و تبرید سر و کار دارند. آنها می‌توانند در یک شرکت فعالیت کنند و یا به صورت شخصی کار کنند. دو فاکتور زمان و تجربه، آنها را کم کم در مسیر ناظر یا مدیر یک شرکت شدن سوق می‌دهد.

  •  

    مهندس HVAC

     

یک مهندس HVAC تمام جنبه‌های نصب و راه‌اندازی سیستم را در نظر می‌گیرد. این مهندسان همچنین توانایی و دانش تشخیص ایرادات سیستم‌های نصب‌شده را دارند و می‌توانند پیشنهاداتی برای بهبود بهره‌وری هم ارایه دهند. علاوه بر این‌ها، مهندسان این حوزه مسئول طراحی چهارچوب و قالب سیستم هستند.

  •  

    نصاب HVAC

     

نصابان، سیستم‌های HVAC را در خانه‌ها و محل‌های کار نصب می‌کنند. آن‌ها باید مهارت‌های مکانیکی و فنی و همچنین قدرت بدنی برای حمل تجهیزات سنگین آن را داشته باشند.

آینده زنان در HVAC

پیش‌بینی می‌شود آینده این صنعت از سال 2014 تا 2024 شاهد رشد 14 درصدی باشد. به گفته دفتر آمار کار ایالات متحده، تعداد تکنسین‌های HVAC تا سال 2022، 21 درصد افزایش خواهند یافت. این‌ها نشان از این دارد که در آینده صنعت می‌توان شاهد افزایش حضور زنان و همچنین اشتغالزایی بسیار برای آنها بود. دولت نیز باید برنامه‌های خود را برای فراهم آوردن بستر مناسب برای حضور زنان و استفاده از دانش آنان منسجم کند تا این قشر از جامعه بتوانند با حضور خود گره‌ای از مشکلات صنعت را باز کنند.