سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه وسایل گرمایشی را ایمنی کنیم؟

ایمنی وسایل گازسوز شامل پکیج شوفاژی بخاری گازی

هرچند بهتر است پکیج شوفاژی در بالکن یا فضای باز دیگری نصب شود ولیکن در صورت نصب داخل ساختمان کلیه موارد ایمنی مربوط به بخاری گازی شامل پکیج شوفاژی هم می گردد

یک کارشناس درمانی جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: با روش‌های بسیار ساده و در عین حال با اهمیت، می‌توان وسایل گازسوز و گرمایشی را ایمن کرد.

"محمدرضا اعتصام" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام سرما و استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی، متاسفانه بر اثر برخی سهل‌انگاری‌ها و عدم‌رعایت نکات ایمنی سالیانه تعداد زیادی از افراد دچار گازگرفتگی و عوارض ناشی از آن می‌شوند.

وی به ایمنی وسیله گازسوز و مسیر تخلیه گاز ناشی از وسایل گازسوز اشاره کرد و افزود: پیش از نصب وسایل گرمایشی لازم است کلیه مسیرهای خروجی دودکش را از پشت‌بام تا محل اتصال لوله بخاری و یا آبگرمکن مورد آزمایش و بررسی قرار داد و از باز بودن و تهویه صحیح و کامل گازهای خروجی اطمینان حاصل کرد.

اعتصام عنوان کرد: به منظور ایجاد اطمینان از سالم بودن مسیرهای تهویه می‌توان یک قطعه وسیله سنگین را به طناب بسته و از بالا به داخل لوله بخاری موردنظر عبور داد تا در اتاق‌ یا آشپزخانه آن وسیله رویت شود.

وی ادامه داد: در روش دیگر می‌توان یک تکه کاغذ و یا شعله را روشن کنید و در مقابل لوله تخلیه‌ای که در کنار وسیله گازسوز نصب می‌شود، قرار دهید و نحوه مکش آن را در لوله مشاهده کنید.

اعتصام تصریح کرد: در آزمایش فوق باید شعله به داخل لوله کشیده شود، اما در صورتی‌که راه خروجی سالم نباشد، شعله خاموش شده و یا به داخل کشیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در محل پشت‌بام حتما باید از لوله‌های H استفاده شود و حتی‌الامکان 1.5 متر بالاتر از سطح پشت‌بام قرار گیرد.

این کارشناس درمانی هلال احمر در ادامه اظهار کرد: خارج کردن لوله بخاری از داخل پنجره روش ایمنی نبوده و باعث ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد.

وی در خصوص نصب خود وسیله گرمایشی و گازسوز تاکید کرد: وسیله گرمایشی حتما باید توسط فردی ماهر نصب شده تا از عدم نشت گاز از لوله به شلنگ اطمینان حاصل شود.

اعتصام عنوان کرد: برای اطمینان از عدم نشت گاز از لوله به شلنگ می‌توان با استفاده از کف مطمئن شد، بدین صورت که کف روی اتصالات شلنگ به لوله گاز قرار می‌گیرد، اگر درون کف حباب تشکیل شود، نشان از ناسالم بودن وسیله و راه‌های اتصالی است.

وی افزود: زمانی‌که بخاری روشن است حتما باید لوله بخاری داغ باشد، چراکه لوله سرد نشان‌دهنده عدم تخلیه کافی است، همچنین توصیه می‌شود حتما یک در‌ یا فضای مناسب برای تهویه اکسیژن تعبیه شود.

این کارشناس درمانی هلال احمر در بخش دیگری در خصوص گاز گرفتگی ناشی از عدم‌ایمن‌سازی وسایل گازسوز گفت: با توجه به اینکه میل ترکیبی هموگلوبین خون با گاز منوکسید 200 برابر اکسیژن است، بنابراین میزان اثرات گازگرفتگی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و خواب‌آلودگ و میل شدید به خواب‌ و عدم توانایی برای برخاستن از علائم گاز گرفتگی در افراد است.

اعتصام با اشاره به اینکه یکی از علائم گازگرفتگی تمایل شدید به خواب‌ است، تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم فوق از خوابیدن بپرهیزید و تلاش کنید تا خود را از آن مکان به بیرون بکشید.

وی توصیه کرد: در صورتی‌که اعضای خانواده دچار گاز گرفتگی شدند، بهتر است پنجره‌ها را باز کنید تا هوا تهویه شود، اقدام دیگر تماس با 115 و درخواست کمک از نیروهای فوریت‌های پزشکی است.