سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مافیای صنعت ساختمان، مانع ورود فناوریهای نوین

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: مافیایی که در صنعت ساختمان وجود دارد، اجازه نمی دهند که نقش آنها با آمدن فناوری‌های نوین به این صنعت کمرنگ شود.

سالاری مافیا در صنعت ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد ورود به بحث فناوری‌های نوین و نوآوری های جدید در صنعت ساختمان را یک الزام اساسی برشمرد و گفت: در حال حاضر با این قیمت ها، مصالح، روش‌ ها و شیوه هایی که در صنعت ساخت و ساز کار می شود؛ مردم اصلا توان پرداخت هزینه خدمات مهندسی را ندارند.

مهدی سالاری با بیان این مطلب افزود: امروز در کشورهای اروپایی اگر یک ساختمانی با مصالح بنایی و به صورت دستی ساخته شود، به عنوان یک کار دستی بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: ساخت و ساز سنتی را می توان با قالی بافی به شیوه دستی مقایسه کرد که میلیون ها گره برای تولید این فرش زده می شود و هرچند قالی های دستبافت ارزشمند هستند، اما چون پرهزینه و گران هستند، عموم مردم دیگر نمی توانند از آنها استفاده کنند و در صنعت ساختمان نیز تولید مسکن به شیوه سنتی به همین صورت است.

سالاری در این راستا تشریح کرد: ما امروز برای ساخت یک ساختمان میلیون ها قطعه آجر را روی هم قرار می دهیم توسط افراد و نیروهایی که جان خود را در این راه می گذارند و درنهایت ساختمان هایی را می سازیم که بسیار گران تمام می شوند و همچنین بهره وری بسیار پایین و پرت مصالح بسیار بالایی دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد ادامه داد: در فضای رقابتی که امروز در صنعت ساختمان به آن ورود کرده ایم، این شیوه های ساخت و ساز دیگر جواب نمی دهد و ما نیز مانند کشورهای جهان اول باید به عرصه استفاده از فناوری‌های جدید و نوآوری های پیشرفته در صنعت ساختمان ورود کنیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که این تحول در صنعت ساخت و ساز کشور ایجاد نشود، صنعت ساختمان از دست این مافیایی که به این صنعت نفوذ کرده است، رها نخواهد شد.

سالاری با انتقاد از روند حاکم بر ساخت و ساز کشور بیان کرد: صنعت ساختمان کشور ما بیگانه با بحث نوآوری و فناوری‌های نوین است و مافیایی که در صنعت ساختمان وجود دارد، اجازه نمی دهند که نقش آنها با آمدن فناوری‌های نوین به این صنعت کمرنگ شود.

سالاری در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی این مسئله از پیچیدگی های صنعت ساختمان است و از همین رو لازم است که شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در دوره جدید و در ابتدای ماموریت خود روی این مسئله مهم تمرکز کند.

وی خاطر نشان کرد: شورای مرکزی باید با تلاش در جهت به کارگیری و توسعه استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت و سازها، تصویر مناسبتری از آینده برای ساخت ساختمان ها در کشور ایجاد کند.

منبع صما